Hogyan szerezz online vevőket, ha fizikai boltod van?

Milyen online csatornákat érdemes használni egy offline vállalkozásnak?

Vajon kell-e egyáltalán online marketingben gondolkoznia egy fizikai vállalkozás tulajdonosának és ha kell, milyen online csatornák szükségesek egy hagyományos üzletnek, ahol már több éve, vagy akár évtizede kialakult vevőkör alkotja a biztos vásároló réteget és új vevőkből sincs hiány. 

Nézzük meg először, miből lesznek a visszatérő vásárlók?

Egy offline, fizikai üzlet visszatérő vásárlóit a vásárlói élmény határozza meg.

Mire gondolok?  Egészen egyszerűen az alkalmazottak kedvessége, szakmai hozzáértése, udvarias kiszolgálás, na meg persze a nem túl földtől elrugaszkodott árak is fontosak. De valljuk be, hiába a jó ár, ha az eladó faragatlan. Azonban, ha pozitív a vásárlói élmény, akkor az elégedett vásárló visszatér, sőt  ajánlani fogja az üzletet. 

De akkor minek online marketing?

A megváltozott vásárló szokások miatt! Mire gondolok?

Kutatások bizonyítják, hogy a vásárlás jelentős részét  (kb. 80%) online kutatás, információszerzés előzi meg.

“Nézzük anyukámat. Új szemüvegre van szüksége. Sok optikát ismer a városban és tudja, hogy mindig vannak jó akciók, szuper ajánlatok.”

Mit csinál? 

Fellapozza a Facebookot és addig görgeti, amíg meg nem találja és ki nem választja a számára a legjobb ajánlatot. Majd célirányosan útnak indul. Tehát a Facebookon tájékozódik, mint a többi havi aktív felhasználó, ami 2021-ben 6,75 millió ember, ami több mint az országban élő lakosságszám 2/3-a és ez természetesen magyarországi adat.

Ebből a példából már értjük, hogy Facebook jelenlétre van szükségünk és azt is, hogy miért kell jelen lennünk, amikor a potenciális vásárló rá keres a cégünkre, szolgáltatásunkra. 

Első lépés: A vállalkozásod online jelenlétének megalapozása a Facebookon. 

Mennyit posztoljunk a Facebookon?

A napi posztok elkészítése csupán időt és egy kis kreativitást igényel,  de minden vállalkozás ingyenesen posztolhat üzleti oldalán.  Ha úgy döntesz kiszervezed, akkor sem hibázol, a posztokra szükség van. Na de mennyire?

Havi 1 poszt? Akkor inkább engedd el és figyelj jobban valamilyen más marketing csatornára. 

Heti 1 poszt? Világos, hogy az oldal tulajdonosa “él”. Sokkal jobb, mintha nem lenne ott semmi.

Napi 1 poszt? Már alkalmas építkezésre, szoros kapcsolat kiépítésére a követőkkel, számuk növelésére, a kapcsolat mélyítésére.  Mi erre szavazunk! Lásd posztolási szolgáltatásainkat! Szeretnéd, hogy megajándékozzunk egy teljes heti posztanyaggal? Kattints ide! 

Mi a helyzet a fizetett hirdetésekkel?

Míg a napi posztok organikusak és ingyenesek, a meglévő oldalkövetőihez szólnak és megosztásokkal újakhoz is eljutnak, addig a fizetett hirdetésekkel rengeteg új embert el lehet érni, akár már 5 – 10ezer forintos hirdetési költséggel.

Ha kevés a hirdetésekre szánt budget, érdemes az aktuális promócióinkat, ellenállhatatlan ajánlatainkat hirdetni.

Azonban ha komolyabban foglalkozunk a hirdetésekkel és nagyobb büdzsé áll rendelkezésre, akkor a hirdetések végig kísérhetik a vásárlót a vásárló döntésben, a vevői útvonalán. Megismertethetjük vele az üzletet, brand-et építhetünk, majd hasznos tippekkel taníthatjuk, értéket adhatunk, majd következhet a visszautasíthatatlan ajánlat, hiszen addigra már ismer minket, tanult tőlünk, információval segítettük a vásárlói döntésben, ezért hol máshol vásárolna, mint tőlünk.

Nézzünk megint egy egyszerű példát az utóbbira:

Míg anyukám inkább a kedvező ajánlat iránt kutakodik, addig apukám, akár egy zománcfesték vásárlás előtt is, gondosan felkészül, információt gyűjt. Vajon milyen zománcfesték jó a rozsdára? Ha még marad, akkor le lehet-e kenni a kültéri kis sámlit, ami viszont fából van. Létezik olyan zománc, ami több felületre is jó? Ezek a kérdések foglalkoztatják hetekig a vásárlás előtt. 

Gondolj csak bele, ha a Facebookon meglát tőled egy hirdetésként futó hasznos cikket, tanácsot ezzel a címmel: “Rozsdás felületek festése lépésről – lépésre útmutató”. Szinte garantált a kattintás, hiszen pont erre készül.  Majd egy következő, lehetőleg remarketing hirdetésben pedig megismertetsz vele egy olyan zománcfestéket, ami akár 9 felületre is használható. Garantált kattintás.  Ha már értéket adtál, tanítottad, sőt van is egy jó festéked számára, akkor biztosan tőled fog vásárolni és nem az ár miatt. 

Minek posztajak, ha a fizetett hirdetésekkel több embert elérek?

Gyakorta kérdezik, szükség van-e mindkettőre: posztokra és fizetett hirdetésekre. A válaszunk az, hogy sajnos igen. Hiába fut egy szuper hirdetésed, ha rákattintanak, megnézik a Facebook oldalad és látják, hogy 2019-ben posztoltál utoljára. Hiába a gyorsan megszerzett figyelem, a bizalmát már el is vesztetted. Ma már a posztolás mennyisége határozza meg, hogy egy cég milyen kapcsolatot ápol meglévő követőivel, hiszen nagyon sokan a céges Facebook oldalakra “online ügyfélszolgálatként” tekintenek. 

Mi van a Facebookon kívül? Jöhet a második online marketing csatorna offline vállalkozásoknak?

Nem más mint a jó öreg Google, vagyis inkább Google Ads, melynek a  lényege, hogy  elsősorban PPC (pay per click) alapon kínál hirdetési lehetőséget. Amikor rákeresünk egy kifejezésre Google-n, akkor az organikus találatok felett, mellett, alatt jelennek meg fizetett találatok, fizetett Google Ads hirdetések. 

Tévedés azt hinni, hogy csak akkor van szükséged Google Ads hirdetésekre, ha webáruházad van. Egy helyi, fizikai üzlettel rendelkező hagyományos vállalkozásnak sokkal kevesebb költséggel, akár pár tízezer forinttal is lehet értelme hirdetéseket indítania, mivel a Google Ads belépési költsége alacsony.

Második lépés: Egy jól beállított Google Ads kampánnyal olyan felhasználókat tudsz elérni az adott városban, akik már rendelkeznek problématudattal, azaz aktívan keresgélnek olyan termékek/szolgáltatások iránt, amiket te nyújtasz, értékesítesz.

Fontos azonban, hogy a hirdetésekre szánt összeg ne legyen kidobott pénz, sem itt, sem a Facebookon, igenis időt és energiát kell fordítanod arra, hogy megfelelően elsajátítsd a rendszer alapjait vagy ha úgy gondolod, “mindenki csinálja csak azt amihez ért”, akkor szervezd ki!

Oké, tehát Facebook, Google Ads és jöhet a Szent Grál?

Szeretjük a nagy kék Meta Facebook-ot, na meg a nagyon okos Google-t, de lényegében függünk tőlük, mindaddig, amíg nincs egy saját email listánk. 

Marketingesek tollából gyakorta lehet hallani, hogy az email marketing halott. Friss hírek szerint azonban a Facebook is belevág a hírlevél küldés rejtelmeibe!  Mi más állhatna ennek hátterében, ha nem az, hogy az e-mail marketing nagyon is működik. Szerintünk a hírlevél még ma is az egyik legjobb megtérülést hozza, nem is beszélve az automatizálásról. 

Mit kell tennünk? Feliratkozókat gyűjtenünk! Weboldal látogatóból feliratkozó lesz, akik rendszeresen kapnak tőled hírleveleket, ezáltal bizalmat építesz és vásárlásra bírod őket később. A legjobb az egészben, hogy bármikor elérheted őket, teljesen ingyen, függetlenül bármitől. 

Harmadik lépés: Email lista építés. Hosszútávon az email marketing költséghatékony, ráadásul az egyik leghatékonyabb marketing eszköznek számít.

Hogy szerezzek feliratkozót?

Egy letölthető, ingyenes csalival a weboldaladon. Ez egy nagyon tartalmas téma, akár órákat is tudnék róla írni, de inkább hozok egy egyszerű példát: Apukám a Facebookon vagy a Google-ben rátalál egy értékes segítséget nyújtó írásodra, amiben elmagyarázod, hogyan fesse le a rozsdás kerítést, hogy úgy nézzen ki, mint az új és óriási dicséretet zsebeljen be anyukámtól. A cikk végén pedig lehetősége van ingyen letölteni 10% kedvezményt biztosító kupont. Hurrá! Win-win! Csupán az email címét kell megadnia és a kupon már úton is van. Nincs más dolga csak megmutatni az emailt vagy a letöltött kupont az üzletben. 

Ha szeretnénk még profibban csinálni és még nagyobb hangsúlyt fektetni az ingyenes csali / lead magnet kidolgozására, akkor adjunk értéket, kedvezmény helyett! Nem kell rögtön E-book-ot írnunk, ugyanis egy értékes anyag, információ ráfér egyetlen A/4-es oldalra, akkor az is tökéletes. Lehet egy eszköz lista, csekklista, egy videó tréning, kvíz, ingyenes próba.

A legfontosabb jellemzői az ingyenes csalinak:

  • egy konkrét, valós, szinte égető problémát oldjon meg,
  • azonnal hozzájusson,
  • azonnal fogyasztható legyen,
  • szakértővé pozícionáljon. 

Foglaljuk akkor össze, milyen online marketing csatornára van szüksége egy offline vállalkozásnak?

  1. Első helyre a Facebook marketinget teszem. Hiszen ha a weboldalad már nem egy mai darab és most nincs pár 100ezer forintod egy újra, attól még a Facebook oldalad lehet full extrás, ehhez pedig rendszeres posztok és hirdetések kellenek. 
  2. Második helyre a Google Ads hirdetések kerülnek.
  3. Harmadik pedig az email lista építés, amihez elengedhetetlen egy ingyenes csali és sok-sok értékes, szakmai blog weboldalon.

Ha aktívan jelen vagy a Facebookon és tudatosan használod a “varázsszavakat”a posztokban, bejegyzéseidben, amiket az internetet böngészők használnak a szakterületed kapcsán, és ezeket leírod a cikkeidben, weboldalad blogjában, akkor garantáltan rád találnak a keresőmotorral: ez a SEO. Amikor organikusan találnak rád a Google-ben, nem fizetett hirdetésként hoz előre a Google. 

SEO nem sprint, sokkal inkább maraton. Hosszú távon fog eredményt hozni, de számos kutatás alapján a legértékesebb felhasználókat hozza és ingyen, nem kell érte fizetned, mint a Google Ads esetében.

Köszönöm a figyelmed! Végezetül, ha csak egy tanácsot adhatok, akkor az lenne, hogy csak kezd el! Kezdj hozzá ott, ahol éppen most vagy! 

Nem kell nagyszerűnek lenned ahhoz, hogy elkezdd, de el kell kezdened ahhoz, hogy nagyszerű legyél.“ – Zig Ziglar.