Ha nem használod a Facebook 80/20-as szabályt, inkább ne is posztolj!

A folyamatos bejegyzés készítés, tartalom gyártás sok vállalkozás számára okoz fejfájást. A Facebook posztok helyes arányának ismerete sokat fog segíteni abban, hogy megértsd mit is várnak tőled követőid. Hogyan tartsd meg őket, növeld a számukat.

Sajnos, ha ezt a szabályt figyelmen kívül hagyod, előfordulhat, hogy hiába posztolsz rendszeresen, mégsem gyarapszik a követőid száma. Ugyanis, ha nem követjük ezt az arányt, akkor nagy eséllyel egyre többen leállítják követésedet.

Miért ne posztolj inkább, ha nem tartod be a szabályt?

Egész egyszerűen azért, mert követőket veszíthetsz. A célunk az, hogy oldalunk folyamatosan növekedjen, új követőkkel, oldalkedvelőkkel gazdagodjon, nem pedig az, hogy csökkenjen ez a szám.

Ha például nagy százalékban csak és kizárólag “sales szagú” tartalmakat posztolsz, tehát a termékedet, szolgáltatásodat próbálod eladni a bejegyzésekben, akkor előfordulhat, hogy néhány követőd úgy dönt, nem szeretné többet látni oldaladat. Gondolj csak bele, szinte mindannyiunkkal megtörtént már, hogy egy ismerősünk a Facebookról, akinek gyermekeit már mindenkinél jobban ismertük édesanyjuk posztjain keresztül, hiszen őket láttuk a reggeli kávénknál, ebéd közben és lefekvés előtt is. Néhány hét után, viszont elegünk lett, s habár barátok maradtunk a Facebookon, de egy gombnyomással leállítottuk ismerősünk posztjainak láthatóságát. Ugyanez megtörténhet veled is, a te vállalkozásod Facebook oldalának követését is leállíthatják.

Ugye nem akarsz te is így járni?

A közösségi média célja a szórakoztatás, értékes információk adása, tanítás, érdekfeszítő beszélgetések. Azok, akik nem ezeket kiváltó tartalmakat posztolnak, hátrányba kerülhetnek.

 

Mi pontosan a Facebook 80/20-as szabály?

Vegyünk példának 10 posztot. A posztok 80%-a, vagyis 8 bejegyzés legyen értékes, releváns tartalom. Tanítsd követőidet, adj tippeket, tanácsokat, ötleteket, kérdezz tőlük, tudd meg a véleményüket. Saját vagy más, – nem konkurencia, de hasonló célközönséggel rendelkező weboldalak tartalmát, blogjait is megosztatod, mely érdekes, hasznos a követőid számára. A lényeg, hogy minél több like, megosztás, hozzászólás, reakció érkezzen!

20%-a, vagyis 10 bejegyzésből 2 szóljon a termékedről, szolgáltatásodról, az aktuális promócióról.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

80%

Bejegyzéseink 80%-ánál arra kell törekednünk, hogy reakciót váltsunk ki posztjainkkal a látogatokból. Reakció lehet like, megosztás, hozzászólás. A Facebook szempontjából ezek a legkedveltebb posztok, hiszen az algoritmus előtérbe helyezi az ilyen jellegű posztokat, melyekre reakciók érkeznek. Nekünk pedig kifejezetten jó, hiszen ezáltal organikus elérésünk nő.

Hogyan válthatunk ki reakciót? Például, ha tanítjuk célközönségünket. Egy igazán jó tanácsot, szakmai tippet, ötletet sokak like-kal jutalmazzák.

Ha egy ékszerboltod van, akkor posztolhatsz arról, mi a helyes módja az ékszerek tisztításának. Ha takarító céged van, tippeket adhatsz, hogyan kell helyesen felmosni a laminált padlót, hogy sokáig gyönyörködhessünk benne. Ingatlanosként segítheted követőidet olyan felújítási tippekkel, melyekkel megnövelhetik otthonuk értéket és az eladás során biztosan visszahozza az árát.

Reakciót érhetünk el azzal is, ha kérdezünk. A kérdés lehet szakmai vagy általános. Az előző példáknál maradva, egy ékszerüzlet megkérdezheti követőitől: “Eljegyzési gyűrű – sárga vagy fehérarany? Te melyiket választanád?” Takarító cégként felteheted a következő kérdést: Szerinted is így van? “Amíg cseperedő gyerekek vannak otthon, addig olyan a takarítás, mint havat lapátolni hóesésben.” /Phyllis Diller/

Ide tartozik a hasznos tartalmak megosztása, akkor is, ha nem a saját weboldalad szakmai blogjáról van szó. Sokan félnek megosztani más oldalak cikkeit, blogjait, pedig nincs mitől tartani. Sőt, gyors és egyszerű módja annak, hogy fenntartsd követőid figyelmét, naprakész hírekkel, újdonságokkal. Természetesen ne a konkurenciád tartalmait oszd meg, hanem válassz olyan vállalkozásokat, akikkel a célközönségetek azonos, de mégsem versenytárs. Például ékszerboltosként posztolhatsz arról, milyen tényezőket kell figyelembe venni az első gyermek fülbevaló kiválasztásánál (babamama.hu oldalról). Ingatlanosként kötelességed naprakész információt nyújtanod független hírportárokról az ingatlanpiac változásairól. Vagy éppen egy home staging oldal blog posztjait is megoszthatod, hiszen közös a célpiacotok, mellesleg te is könnyebben el tudnád adni az ingatlanokat, ha megfelelően lennének felkészítve az eladásra.

20%

Végre elérkeztünk az értékesítés, promóciós tartalmakhoz. Sok vállalkozót sokkol ez az arány. Pedig két okból is fontos, hogy 20 %-nál ne legyen több a sales posztok aránya.

(1) Az egyik ok, hogy az emberek nem vásárlási célból használják a social média platformokat. Sokkal inkább kikapcsolódás, szórakozás, tanulás, ismeretek, információk gyűjtése céljából. Egy vállalkozás Facebook jelenlétének célja a márkaépítés és hogy mindig jelen legyen a célpiaca szeme előtt. S azzal, hogy tanítja, informálja őket, újra meg újra belopózik a fejükbe, gondolataikba. Így ha vásárlásra kerül a sor, ki más jutna eszébe. Igaz?

(2) A másik ok pedig, hogy ez a kevés számú promóciós hirdetés vonzónak, értékesnek fog tűnni, hiszen nem mindennap találkoznak vele a látogatók.